|
Terapeutický charakter sociálního zemědělství
Šamlotová, Pavla ; Hudcová, Eliška (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Cílem práce je popsat terapeutický charakter sociálního zemědělství. Sociální zemědělství je relativně novou a dynamickou oblastí sociální ekonomiky a tato práce se zabývá terapeutickým charakterem sociálních farem z hlediska naplňování lidských potřeb. Jde o druh sociálního podnikání, jehož terapeutické aspekty jsou zkoumány na vybrané sociální farmě pomocí případové studie. Cílem práce je tedy popsat účinky, které má sociální zemědělství na své aktéry z terapeutického hlediska. Aktéry jsou zde chápány osoby se znevýhodněním, které jsou zaměstnány v sociálním podniku na sociální farmě. Teoretická část předkládá základ pro popis vztahu mezi člověkem a přírodou se zaměřením na zemědělskou oblast. Dále otevírá související koncepty jako je například Green care, animoterapie, zahradní terapie, multifunkční zemědělství a další. Empirická část pak zkoumá život na konkrétní farmě v České republice s důrazem na samotné aktéry a vliv činností prováděných v daném sociálním podniku. Klíčová slova: sociální zemědělství, sociální farma, sociální podnikání, Green care, care farming, animoterapie, zahradní terapie, multifunkční zemědělství
|
|
Možnosti využití principů zahradní terapie pro lidi s mentálním postižením
Janků, Zuzana ; Hudcová, Eliška (vedoucí práce) ; Dočkal, Jan (oponent)
Diplomová práce "Možnosti využití principů zahradní terapie pro lidi s mentálním postižením" zkoumá, jakou roli má zahrada v životě lidí s mentálním postižením. Cílem práce je pomocí polo-strukturovaných rozhovorů zjistit, jak se využívá zahrada při péči o klienty s mentálním postižením v Domově svaté Rodiny. Teoretická část práce se nejprve zamýšlí nad vztahem člověka k přírodě. Následuje definice zahradní terapie a jejího využití pro různé cílové skupiny. Práce pokračuje obsáhlým vymezením pojmu mentální postižení a popisuje také specifika komunikace s lidmi s mentálním postižením. V praktické části je provedena analýza polo- strukturovaných rozhovorů, které proběhly s pracovníky a klientem Domova svaté Rodiny. Skrze rozhovory autorka zjišťovala, jaký vztah mají klienti a pracovníci k zahradě a jak ji ve svém životě využívají. Klíčová slova Zahradní terapie, lidé s mentálním postižením, zahrada, relaxace, práce na zahradě.
|
|
Využití zahradní terapie při práci se seniory
Míčková, Adéla ; Šťastná, Jaroslava (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu zahradní terapie a mapování jejího využívání v České republice, zejména se zaměřením na cílovou skupinu seniorů. Teoretická část obsahuje kapitoly, které se věnují stáří, potřebám ve stáří a v neposlední řadě zahradní terapii, která je efektivní metodou k naplňování potřeb nejen seniorů. Na zahradní terapii je zde nahlédnuto z historického hlediska, dále je obecně popsán stav zahradní terapie v České republice a je rovněž uveden stav zahradní terapie v zahraničí. V teoretické části jsou také uvedeny důležité prvky, které by měla zahradní terapie splňovat, aby byla účinnou metodou. V této části se také práce věnuje terapeutickým zahradám. Dochází rovněž k vymezení zahradní terapie v kontextu ostatních terapeutických přístupů. Praktická část je založena na polo-strukturovaných rozhovorech s relevantními osobami v České republice. Rozhovory byly realizovány se třemi skupinami osob. První skupinou jsou osoby, které se orientují především v teoretické úrovni zahradní terapie, tedy ve stavu zahradní terapie v České republice - realizace vzdělávání v oboru či legislativní problematika. Druhou skupinou jsou osoby, které zahradní terapii praktikují při práci se seniory. A třetí skupinou jsou samotní senioři, kteří se zahradní terapie účastní a práci tak obohacují o náhled...
|
|
Využití školní zahrady ve výuce na ZŠ
Rajčincová, Veronika ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Valkounová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá prospěšností vyučování ve školních zahradách na základních školách. Opírá se o historický vývoj školních zahrad a snaží se ukázat důležitost jejich začlenění do výuky, prospěšnost pro zdraví a vývoj žáků, pro rozvoj jejich schopností, dovedností a vědomostí. Hledá také propojení s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Vlastní výzkum se zabývá současným stavem a využíváním školních zahrad učiteli na 1. stupni základních škol v okrese Kolín. Zaměřuje se na vlastnictví zahrad, četnost jejich využívání, vlastní zkušenosti a potřeby učitelů pro vyučování v zahradách a hledání oblastí ve vzdělávání, ve kterých je zahrada v praxi převážně využívána. Klíčová slova Školní zahrada, přírodní zahrada, přírodní učebna, environmentální výchova, odcizování člověka přírodě, zahradní terapie, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vyučování
|